De populariteit van deelauto diensten groeit hard in Nederland. In 2022 waren er al 100.000 deelauto’s in Nederland.
Steeds meer mensen kiezen voor deze handige en duurzame manier van vervoer. In dit artikel vergelijken we vier prominente deelauto diensten: MyWheels, ShareNow, Sixt Share en GreenWheels. Vooral de eerste drie diensten hebben veel elektrische auto’s.
We vergelijken op basis van tarieven en andere belangrijke kenmerken. We analyseren hun prijzen en voorwaarden voor verschillende ritten, zodat je kunt bepalen welke dienst het meest geschikt is voor jouw specifieke behoeften.
Korte samenvatting
- Sixt Share en ShareNow zijn voor langere afstanden goed te betalen.
- MyWheels is voor middellange afstanden met een huurperiode van bijvoorbeeld een dag goed te betalen.
- Greenwheels is alleen voor hele korte afstanden goedkoop. Nadeel is dat je €100 borg moet storten om een account aan te maken. Verder heeft Greenwheels nog een laag aandeel van elektrische auto’s.
- Een deelauto is in veel gevallen goedkoper dan zelf een auto bezitten. Zeker als je niet zoveel rijdt per maand.
- We hebben verschillende kortingscodes: €25 korting voor MyWheels, €20 korting voor Sixt Share en €10 korting bij ShareNow, €15 vrienden rijtegoed bij Greenwheels.
- De meeste diensten bieden gratis en betaalde abonnementen aan. Met een betaald abonnement huur je meestal tegen een lagere prijs als je regelmatig een auto huurt.
Verschillende soorten ritjes en hun kosten
Deze tarieven kunnen nog verouderd zijn. Voor een nieuwere versie, bekijk onze deelauto vergelijker.
1. Van Amsterdam naar je lokale bouwmarkt: 2 uur huren, retour 15km
Voor korte ritten naar je lokale bouwmarkt kan het huren van een deelauto een handige optie zijn. Hieronder vergelijken we de tarieven voor een 2-uurs rit met een retourafstand van 15 km bij elke dienst.
We kiezen bij MyWheels steeds voor een gemiddelde auto, omdat de goedkoopste auto’s vaak maar weinig beschikbaar zijn. Bovendien bestaan veel van de gemiddelde auto’s inmiddels uit elektrische auto’s. Verder is er bij MyWheels standaard een eigen risicoverlaging van €3,99. Deze kun je uitzetten door een borg van €250 te betalen aan MyWheels.
Met een gratis abonnement
MyWheels Renault Zoë | ShareNow | Sixt Share (inc. €1 unlock fee, 80km) | Greenwheels | |
Huur voor 2 uur | €7,50 | €21,99 | €7,80 | |
Prijs per km | €0,40 | €0,19 | €0,41 | |
Afstandsprijs | €6,00 | €2,85 | €6,15 | |
Verlaagd eigen risico | €3,99 | niet mogelijk | niet toegepast | niet toegepast |
Totale prijs | €17,49 | €24,84 | €38,00 | €13,95 |
Met een betaald / Pro abonnement
MyWheels Pro abo Renault Zoë (€25 pm) | ShareNow met Pass 25 (€29,99 pm) | Greenwheels Vaak | |
Huur voor 2 uur | € 5,25 | € 21,99 | € 4,60 |
Prijs per km | € 0,28 | € 0,14 | € 0,29 |
Afstandsprijs | € 4,20 | € 2,10 | € 4,35 |
Verlaagd eigen risico | € 3,99 | niet mogelijk | niet toegepast |
Totale prijs | € 13,44 | € 24,09 | € 8,95 |
2. Amsterdam naar Utrecht – 6 uur huren (Retour 114 km):
Voor iets langere ritten, zoals een dagje naar een nabijgelegen stad, bekijken we de tarieven voor een 6-uurs rit met een retourafstand van 114 km.
Met een gratis abonnement
MyWheels Renault Zoë | ShareNow | Sixt Share (inc. €1 unlock fee, 120km) | Greenwheels | |
Huur voor 6 uur | € 22,50 | € 40,99 | € 52,00 | € 23,40 |
Prijs per km | € 0,40 | € 0,19 | € 0,41 | |
Afstandsprijs | € 45,60 | € 21,66 | € 46,74 | |
Verlaagd eigen risico | € 3,99 | niet mogelijk | niet toegepast | niet toegepast |
Totale prijs | € 72,09 | € 62,65 | € 52,00 | € 70,14 |
Met een betaald abonnement
MyWheels Pro abo Renault Zoë (€25 pm) | ShareNow met Pass 25 (€29,99 pm) | Greenwheels Vaak | |
Huur voor 6 uur | € 15,75 | € 40,99 | € 13,8 |
Prijs per km | € 0,28 | € 0,14 | € 0,29 |
Afstandsprijs | € 31,92 | € 15,96 | € 33,06 |
Verlaagd eigen risico | € 3,99 | niet mogelijk | niet toegepast |
Totale prijs | € 51,66 | € 56,95 | € 46,86 |
3. Amsterdam naar Maastricht – 1 dag huren (Retour 446 km):
Voor lange ritten zoals een dagje naar een verre bestemming, bekijken we de tarieven voor een daghuur met een retourafstand van 446 km. Dit is de afstand van Amsterdam naar Maastricht.
Met een gratis abonnement
MyWheels Renault Zoë | ShareNow | Sixt Share (inc. €1 unlock fee, 200+250km) | Greenwheels | |
Daghuur | € 37,50 | € 59,99 | € 35,00 | |
Prijs per km | € 0,40 | € 0,19 | € 0,41 | |
Afstandsprijs | € 178,40 | € 84,74 | € 182,86 | |
Verlaagd eigen risico | € 3,99 | niet mogelijk | niet toegepast | niet toegepast |
Totale prijs | € 219,89 | € 144,73 | € 135,00 | € 217,86 |
Met een betaald abonnement
MyWheels Pro abo Renault Zoë (€25 pm) | ShareNow met Pass 25 (€29,99 pm) | Greenwheels Vaak | |
Daghuur | € 26,25 | € 59,99 | € 35,00 |
Prijs per km | € 0,28 | € 0,14 | € 0,29 |
Afstandsprijs | € 124,88 | € 62,44 | € 129,34 |
Verlaagd eigen risico | € 3,99 | niet mogelijk | niet toegepast |
Totale prijs | € 155,12 | € 122,43 | € 164,34 |
Deelauto versus zelf een auto bezitten
Voor de goede orde ben ik uitgegaan van een tweedehands Renault Zoe uit 2021 met een verwachte bezitsduur van 7 jaar, 20.000 km op de teller en een aanschafprijs van €18.000. Wanneer je de autokosten van deze auto berekent via de ANWB, kom je uit op een prijs per kilometer van 50,8 cent. We zijn uitgegaan van 10.000 km per jaar voor de berekeningen van een eigen (tweedehands) auto.
Een wat verdere reis, zoals die van Amsterdam naar Maastricht geeft een wat duidelijker beeld van de kosten:
Eigen tweedehans Zoe | MyWheels Renault Zoë | MyWheels Pro abo Renault Zoë (€25 pm) | ShareNow | ShareNow met Pass 25 (€29,99 pm) | Sixt Share (inc. €1 unlock fee, 200+250km) | Greenwheels | |
Daghuur | € 37,50 | € 26,25 | € 59,99 | € 59,99 | € 35 | ||
Prijs per km | 0,508 | € 0,40 | € 0,28 | € 0,19 | € 0,14 | € 0,41 | |
Afstandsprijs | € 178,40 | € 124,88 | € 84,74 | € 62,44 | € 182,86 | ||
Verlaagd eigen risico | nvt | € 3,99 | € 3,99 | niet mogelijk | niet mogelijk | ||
Totale prijs | €226,57 | € 219,89 | € 155,12 | € 144,73 | € 122,43 | € 135,00 | € 217,86 |
Een nieuwe Renault Zoe is nog duurder. Zelfs een oude Peugeot uit 2009 komt al snel nog op een prijs per kilometer van zo een 40 cent uit volgens de ANWB. Daarmee zou de rit op ruim €170 uitkomen, nog steeds dan elektrisch delen.
Deelauto versus de trein
Natuurlijk is de trein vaak het goedkoopste. Een retour naar Maastricht kost zo een €60. Met een kortingsabonnement is dat zo een €36. De trein is dan ook vaak een perfecte optie, mits er een goed OV bereik is. Als je een deelauto huurt met meerdere mensen kan de deelauto soms ook voordeliger zijn.
Actieve steden
De verschillende partijen zijn vooral actief in de grote steden. Zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en soms ook Eindhoven en Nijmegen.
Conclusie
Uit deze vergelijking blijkt dat de tarieven en voorwaarden van de verschillende deelauto diensten sterk kunnen variëren, afhankelijk van de ritduur en de afstand. MyWheels en het MyWheels Pro abonnement lijken vaak de voordeligste opties te zijn voor korte en middellange afstanden, terwijl ShareNow en Sixt Share goede alternatieven zijn voor langere ritten ritten. Het is essentieel om je specifieke behoeften te overwegen en de tarieven grondig te vergelijken voordat je een keuze maakt voor een deelauto dienst in Nederland.
Prijzen zijn in juli 2023 het laatste geüpdatet en zijn onder voorbehoud. We kunnen niet garanderen dat er helemaal geen fouten inzitten. Sixt Share vraagt normaal gesproken registratiekosten, maar die vervallen tot eind augustus 2023.
Interessante vergelijking. Ik mis wel het aantal kilometer waarvan wordt uitgegaan bij eigen autobezit. Dat is cruciaal in de bepaling van de kosten per kilometer en dus voor het maken van de juiste vergelijking.
Goede vraag. We zijn uitgegaan van 10.000 kilometer per jaar.
Het wordt tijd dat deze diensten zich ook uitbreiden buiten de steden. Daar laat het openbaar vervoer veelal te wensen over. En is dit een uitstekende oplossing.
Opvallend dat ShareNow meegenomen is, maar GreenMobility met een iets groter werkgebied niet.
Verder is een 100% juiste prijsvergelijking niet meer te maken. Artikel is pas een paar dagen oud, maar MyWheels heeft de tarieven verhoogd en bijvoorbeeld Sixt heeft deze maand actietarieven. Of je daarmee goedkoper uit bent is afhankelijk van dag van vertrek – in het weekend liggen de prijzen hoger.
Goed dat je dit aangeeft. We zijn ongetwijfeld diensten vergeten, maar hebben voor nu een paar grote diensten gekozen.
Mooi onderzoek dit. Ik zie graag een geupdate versie verschijnen voor 2024 ☺️
De update vind je op Deelautovergelijker.nl.
Die website maakt behoorlijke fouten. Bijvoorbeeld een trip van 110 km naar een eindpunt ergens in het platteland:
– Met de trein het goedkoopst, maar geen verdere kosten voor OV of taxi. Ook geen vraag over met hoeveel personen je de trip maakt. Nogal belangrijk lijkt me.
– Met een eigen tweedehands Zoe op de 3e plaats. Maar geen rekening houdende met afschrijving op aankoop, het verlies aan rente op de aankoopsom, of het feit dat een oudere Zoe (22 kWh) de retour niet eens haalt, dus ergens laden en op het platteland is dat niet zo gemakkelijk.
Dank voor je feedback!
Op deelautovergelijker.nl vind je de nieuwste tarieven. De trein is inderdaad een grove schatting. In dit voorbeeld is wel gekozen voor routes die met de trein af te leggen zijn.
Zoals aangegeven is er ook in dit artikel gebruik gemaakt van een Renault Zoe uit 2021. Deze heeft 50 kWh en komt dus een stuk verder. Zowel op deze site als op de Deelauto Vergelijker is gebruik gemaakt van kosten per kilometer op basis van een tool van de ANWB die afshcrijving, verzekeringen, etc. meeneemt.