Tweedehands elektrische auto kopen oplaadpunt

Tips om een tweedehands elektrische auto te kopen

Goed nieuws voor het milieu: het aantal elektrische auto’s op straat neemt toe!

Daarmee wordt ook het aanbod tweedehands elektrische auto’s steeds groter. En dat is goed nieuws voor je portemonnee. Want een tweedehands elektrische auto bespaart je al snel honderden euro’s in vergelijking met een nieuw model. Én je kunt subsidie krijgen als je een gebruikte elektrische auto aanschaft.

Maar wanneer kom je in aanmerking voor de subsidie voor elektrische personenauto’s? En waar moet je op letten bij de aanschaf? Hoe controleer je bijvoorbeeld de accu van een tweedehands elektrische auto? Wij zetten het op een rij.

Waarom is een tweedehands elektrische auto beter voor het milieu?

Als je een auto gaat kopen, is een tweedehands elektrische auto de beste keuze voor het milieu. Je bespaart namelijk de productie van een nieuwe auto, inclusief de batterij.

Die batterij is een veelgehoord discussiepunt als het om milieuwinst van elektrische auto’s gaat. Toch is een elektrische auto zelfs inclusief accu groener dan een auto die op diesel of benzine rijdt. De productie van de batterij veroorzaakt gemiddeld 5100 kilo CO2-uitstoot. Maar die extra uitstoot heb je al na 3,5 jaar rijden terugverdiend (zo’n 40.500 kilometer rijden).

Hoe dat komt? Omdat je veel zuiniger en efficiënter rijdt. In vergelijking met een brandstofauto bespaart een elektrische auto namelijk zo’n 40 procent CO2-uitstoot. Daar is de productie van de accu al bij ingerekend.

Daarnaast rijd je in principe CO2-vrij, omdat de auto elektriciteit gebruikt als brandstof.

Ontvang het laatste duurzame nieuws & tips om duurzamer te leven

Wil je meer duurzaam nieuws en duurzame blogposts ontvangen? Ontvang onze nieuwsbrief met tips, nieuws en vacatures.

Elektrische auto opladen met groene stroom

Op dat laatste punt gaan we graag wat dieper in. Het is namelijk heel belangrijk om je auto op te laden met groene stroom. Want als jij je elektrische auto oplaadt met duurzame energie, veroorzaakt hij zo’n 70 procent minder CO2-uitstoot dan een benzinewagen.

De positieve impact van een elektrische auto vermindert flink als je hem oplaadt met grijze stroom of sjoemelstroom. In dat geval veroorzaakt je rit indirect alsnog CO2-uitstoot, aangezien de stroom dan is opgewekt met fossiele brandstoffen

Sluit daarom een groen energiecontract af. Zo weet je zeker dat je groene stroom afneemt. Daarmee laad je je auto thuis duurzaam op en ga je zo CO2-neutraal mogelijk op weg.

Als je in de stad woont, kun je je auto op straat waarschijnlijk al groen opladen. De publieke laadpalen in grote steden, zoals Amsterdam, leveren namelijk al enkel groene stroom.  

Subsidieregeling voor een elektrische auto

Goed nieuws als jij een tweedehands elektrische auto gaat kopen: je kunt hier subsidie voor ontvangen! De subsidieregeling heet Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Om daarvoor in aanmerking te komen, geldt een aantal voorwaarden:

  • De subsidie is alleen bedoeld voor particulieren, en gaat niet op voor zakelijk gekochte auto’s zoals elektrische bestelbusjes.
  • De subsidieregeling geldt zowel voor nieuwe elektrische auto’s als voor tweedehands elektrische auto’s.
  • Voor tweedehands elektrische auto’s geldt in 2021 een subsidiebedrag van € 2.000.
  • Je kunt de subsidie eenmalig aanvragen.
  • De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025.
  • De koopovereenkomst van de auto moet in hetzelfde kalenderjaar zijn afgesloten als het jaar waarin je de subsidie aanvraagt.
  • Er is een jaarlijks maximumbudget voor de subsidies voor gebruikte elektrische auto’s. Als het jaarbudget op is, worden er geen subsidies meer verstrekt. Het is dan ook slim om er vroeg in het jaar bij te zijn.

Ook aan de auto zijn een paar eisen gesteld om de subsidie te ontvangen:

  • De auto moet 100% elektrisch zijn – voor een hybridemodel krijg je geen subsidie.
  • De actieradius (de afstand die de auto kan afleggen met een volle accu) moet minimaal 120 kilometer zijn.
  • De oorspronkelijke nieuwprijs van de auto mag niet lager zijn dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
  • Het mag geen auto zijn die is omgebouwd naar een elektrische auto. Het moet dus een origineel elektrisch model zijn.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft de automerken op een rij gezet waarvoor je subsidie kunt krijgen. Bekijk deze lijst hier.

Let op: de informatie in dit artikel kan verouderd zijn. Check de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor updates over de subsidieregeling voor gebruikte elektrische auto’s.

KiesGroener is daarnaast geen expert op het gebied van auto’s, maar we helpen je graag op weg met duurzame tips bij de aanschaf van een elektrisch model. Onze tips zijn misschien niet accuraat of 100% perfect voor jou om een passende, geschikte en werkende auto te vinden.

Aandachtspunten bij het kopen van een tweedehands elektrische auto

Als je een tweedehands elektrische auto gaat kopen, zijn er een paar belangrijke punten om op te letten. Zo weet je zeker dat je een goede aankoop doet.

Check de batterij van de auto

De batterij van een elektrische auto is het belangrijkste aandachtspunt. Die bepaalt tenslotte hoe ver je kunt rijden. De batterij van een elektrische auto degradeert over tijd. Dit houdt in dat de kwaliteit achteruitgaat en dat hij minder energie opslaat en aflevert. Het gevolg is dat de batterij sneller leeg is en de actieradius lager wordt. En dan kan jij dus minder ver rijden.

Daarom is het belangrijk om de batterij bij aanschaf te checken. Dat doe je door de leeftijd van de accu te controleren, een proefrit te maken, de auto op te laden bij een snellaadpunt en door de garantie te checken.

De leeftijd van de batterij

Controleer allereerst de leeftijd van de accu. Bij oudere elektrische auto’s neemt de batterij jaarlijks af met zo’n 2 tot 2,5 procent. Daardoor neemt ook het bereik van de auto met 2 tot 2,5 procent af. Kortom: hoe nieuwer de batterij, hoe beter.

Maak een flinke proefrit

Je test de accu van een elektrische auto door er een proefrit mee te maken. Het beste is om een volle accu helemaal leeg te rijden. Dan kun je de afstand die je hebt afgelegd vergelijken met de oorspronkelijke actieradius.

Laad op bij een snellaadpunt

Hoe ouder de batterij, hoe minder snel hij oplaadt bij een snellaadpunt. Stop aan het einde van je proefrit bij een snellaadstation om dit te testen.

Op EV Database vind je de originele laadtijd van elektrische auto’s. Als het tweedehands model er twee keer langer (of zelfs nog langer) over doet om op te laden, is dit een teken dat de batterij niet meer in goede staat is.

Check of je nog garantie hebt op de accu

Autofabrikanten geven standaard garantie op de batterij voor 8 jaar of voor de eerste 160.000 kilometer rijden. Daarbij geldt wat het eerste behaald is.

De batterij wordt vervangen als hij binnen die jaren of binnen dat bereik minder dan 70% van het originele vermogen heeft. Check dus of je nog garantie hebt op de tweedehands elektrische auto; dit kan een hoop schelen.

Bepaal je actieradius

Hoeveel kilometer ga je met de auto rijden? Als je grote afstanden wil afleggen, is het handig om een model te kiezen met een grotere actieradius.

Ga in gesprek met de eigenaar

Stel de eigenaar de volgende vragen:

  • Heeft de auto binnen gestaan? Dit is beter voor het behoud van de auto.
  • Hoe vaak laadde de eigenaar de auto op bij een snellaadpunt? Dit is namelijk niet goed voor de staat van de accu. Hoe minder vaak de auto is opgeladen op een snellaadstation, hoe beter.

Veel plezier en succes bij het kopen van je tweedehands elektrische auto! Interesse in een zakelijke auto? Check dan hier ons artikel over elektrische bestelbusjes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *